Populaire berichten

maandag 23 september 2019

Vingerwijzingen naar nondualiteit. Nr. 9 (Wouter van Oord)



'Ik ben' heeft slechts 1 belang en dat is 'ik ben'.
Er is geen buitenstaand gewaarzijn wat 'ik ben' ziet. De notie van een 'Gewaarzijn' is illusoir.
Toch wordt dit al meer dan 5000 jaar verteld door de goeroes. En het wordt al even zo lang voor waar aangenomen. Gesuggerreerd wordt dat dit 'Gewaarzijn' het 'Absolute' is en dat 'ik ben' daarin kan oplossen. Dat heet 'Bevrijding'.
Ontelbare zoekers oefenen zich suf om daar in te slagen. Het gaat nooit lukken! 'Ik ben' pleegt geen zelfmoord. Het kijkt wel uit!
'Ik ben' is aandacht gefocussed op zichzelf.
'Ik ben' is Narcissus die zijn spiegelkbeeld ziet in de weerspiegeling op het wateroppervlak.
'Ik ben' of Narcissus bestaat niet. Het is een verhaal. 'Ik ben' is nooit plotseling verschenen.
Het is een sprookje. Er is niemand. ZIJN is leeg en vol. Maar zonder jou! Er is geen centrum!
Niets hoeft opgelost!

Wouter van Oord.

Geen opmerkingen: