Populaire berichten

maandag 23 september 2019

De cultuur van de goede herders. Deel 43. (VWouter van Oord)



Ik heb een hekel aan het woordje 'ego'. Ik gebruik het nooit. Niet in mijn spreken noch in mijn schrijven. Voor deze keer maak ik een uitzondering om aan te geven dat het gebruik van dit woordje een afleidingsmanouvre is van ' ik ben' om zichzelf uit de picture te houden.
Dat wordt zichtbaar in conversaties en commentaren over spiritualiteit en het nonduale. Mensen projecteren vette ego's in elkander zodra iets wordt gezegd wat ze niet zint of wanneer het niet strookt met hun eigen opvattingen over de kenmerken waaraan een spiritueel mens zou moeten voldoen. Het woord 'ego' heeft negatieve connotaties.
Als je het hebt ben nog niet kosher. Je zit nog in de kramp. Je slaapt nog of je bent nog totaal onwetend. Degenen die anderen een vet ego in de schoenen schuiven demonstreren er juist de signatuur van.
Natuurlijk bestaat er niet zoiets als 'ego'.
Wie een ego heeft werpe de eerste steen!
Toon me je ego en ik zal je verlicht verklaren.
(wordt vervolgd).

Wouter van Oord.

Geen opmerkingen: