Populaire berichten

maandag 3 augustus 2020

Janaka over geluk, about happiness (Ashtavakra Gita)



Janaka over ..... geluk!

 XIII Geluk
 Janaka zei ---

 1. De rust die wordt geboren uit het bewustzijn dat er niets anders is dan het Zelf is zeldzaam, zelfs voor iemand die slechts een lendendoek draagt.  Daarom geef ik verzaking en aanvaarding op en leef ik gelukkig.

 2. Er is moeite met het lichaam hier, moeite met de tong daar en moeite met de geest elders.  Nadat ik deze heb afgezworen, ben ik het hoogste doel van het leven: ik leef gelukkig.

 3. Ik realiseer me volledig dat niets door het Zelf werkelijk wordt gedaan, en ik doe alles wat zich aandient om gedaan te worden en gelukkig te leven.

 4. De yogi's die aan het lichaam gehecht zijn, benadrukken actie of passiviteit.  Door het ontbreken van associatie en dissociatie leef ik gelukkig.

5. Er wordt geen goed of kwaad gecreëerd door te blijven, te gaan of slapen.  Dus of ik nu blijf, ga of slaap, ik leef gelukkig.

 6. Ik verlies niets door te slapen of te winnen door te streven. Dus ik geef de gedachten van verlies en opgetogenheid op en leef gelukkig.

 7. Door steeds weer de wisselvalligheid van plezier en pijn onder verschillende omstandigheden te observeren, heb ik afstand gedaan van goed en kwaad en leef ik gelukkig.

Vertaling Victor Hooftman (zie hieronder de wellicht betere vertalingen van Riëtte Dijkman)


XIII Happiness
 Janaka said ---
 1. The tranquillity which is born of the consciousness that there is nothing but the Self is rare even for one who wears but a loin-cloth. Therefore giving up renunciation and acceptance, I live happily.
 2. There is trouble of the body here, trouble of the tongue there, and trouble of the mind elsewhere. Having renounced these, I life’s supreme goal I live happily.
 3. Fully realizing that nothing whatsoever is really done by the Self, I do whatever presents itself to be done and live happily.
 4. The yogins who are attached to the body insist upon action or inaction. Owing to the absence of association and dissociation, I live happily.
 5. No good or evil accrues to me by staying, going or sleeping. So, whether I stay, go or sleep, I live happily.
 6. I do not lose by sleeping or gain by striving. So giving up thoughts of loss and elation, I live happily.
 7. Observing again and again the inconstancy of pleasure and pain under different circumstances, I have renounced good and evil, and I live happily.

Janaka over geluk. Een iets andere vertaling dan van Victor, met een klein beetje toelichting. We waren er vanmiddag onafhankelijk van elkaar mee bezig dus 🙂

1 De serene kalmte die opwelt in iemand die zonder iets is, is zeldzaam, zelfs voor iemand die slechts een lendendoek draagt (dwz blijk geeft van een hoog geestelijk streven). Daarom, door mijzelf los te maken van verzaking en aanvaarding, leef ik gelukkig. 
2 Ergens (dwz in de spirituele beoefening) zijn er moeilijkheden van het lichaam, moeilijkheden van de taal en moeilijkheden van de geest. Door deze af te zweren (dwz de volledige ongehechtheid aan handeling te betrachten) leef ik gelukkig in ‘s levens hoogste doel.
3 Volledig  beseffend dat niets, wat dan ook, in werkelijkheid gedaan wordt door het Zelf (dwz  alles wordt gedaan in tijd en ruimte door lichaam-denken-voelen tezamen met het ik), doe ik wat zich voordoet om gedaan te worden en leef ik gelukkig.
4 De yogi’s die gehecht zijn aan het lichaam, staan nadrukkelijk op handeling of niet-handeling (dwz voorgeschreven regels). Door de afwezigheid van zowel verbinding als niet-verbinding (dwz door het lichaam als werktuig te zien), leef ik gelukkig.
5 Goed noch kwaad komen aan mij ten goede door stilstaan, gaan of slapen (dwz de vruchten van handeling, karma, raken iemand niet, die niet gehecht is aan zijn lichaam of denkvermogen). En daarom leef ik gelukkig, of ik nu sta of ga of slaap. 
6 Er is voor mij geen verlies door slapen of winst door streven. Daarom, door alle gedachten aan verlies (van vreugde) en opgetogenheid op te geven, leef ik gelukkig.
7 Keer op keer en de wisselvalligheid van de vormen van vreugde en smart onder verschillende omstandigheden opmerkend, heb ik goed en kwaad laten varen, en leef ik gelukkig.

Riëtte Dijkman

Geen opmerkingen: