Populaire berichten

maandag 23 september 2019

De cultuur van de goede herders. Deel 42 (Wouter van Oord)



"Relax in Consciousness!" placht Alexander Smit te zeggen. Klinkt geweldig! Maar wie gaat dat doen?! Als je in het water valt zijn jij en het water één onverdeeld gebeuren. Dan zeg je niet meteen "Ontspan in water!" Je laat je niet naar het diepe zinken om daar op te lossen in het Absolute. Je eerste impuls is om er als de sodemieter uit te geraken! Dat gebeurt ook in meditatie als die te diep wordt en zelfverlies zich aankondigt. De angst slaat dan toe. De angst voor ik-verlies, de dood, of beter, de angst voor het onbekende. Want er is geen dood. Als 'ik ben' naar de bodem van Zijn zinkt verdwijnt het gewoon. Onmiddellijk wordt helder (voor niemand) dat 'ik ben' nooit heeft bestaan. 'Ik ben' is nooit verschenen. En in zijn dood sterft niemand. Wat overblijft is wat IS, de totaliteit. Dat is precies wat Nisargadatta beweerde. Sterven aan 'ik ben' kun je niet doen. Je bent 'ik ben'. Die gaat zichzelf niet verhangen. Alleen als de waanzin toeslaat wil dat nog wel eens lukken. Zoals in het geval van Ophelia die zich moedwillig verdronk. Maar ook dat gebeurt vanzelf, of niet.
(wordt vervolgd).

Wouter van Oord.

Geen opmerkingen: