Populaire berichten

zaterdag 21 september 2019

Vingerwijzingen naar nondualiteit. Nr. 5. (Wouter van Oord)



Heelheid kan niet worden ontdekt.
Dat wat die heelheid zoekt is het besef van afgescheidenheid (ik ben). Heelheid of Eenheid is reeds Alles. Werkelijkheid. Onmiddellijk. DIT.
Afgescheidenheid is illusoir.
'Ik ben' is verbeelding. Fantasie.
'Ik ben' zoekt Eenheid in de ervaring.
Het zoekt vervulling, verlichting, bevrijding.
Maar 'ik ben' kan nooit vrij zijn omdat 'ervaren' per definitie dualiteit is.
'Ik ben' kent alleen 'aanwezig zijn' te midden van de objecten, het andere. Subject tegenover object. Ik tegenover de ander.
'Ik ben' zoekt verbinding, relatie. Met de ander, met God, met de natuur. Maar een ervaring van verbondenheid kan de existentiële ervaring van afgescheidenheid niet wegnemen. 'Ervaren' is verdeeldheid. Twee.
'Gewaarzijn' IS ervaren. 'Gewaarzijn' is alreeds de subtiele ervaring van afgescheiden zijn. Aanwezig zijn. 'Gewaarzijn', 'Bewustzijn', 'ik ben', 'Aandacht', het is allemaal 1 pot nat!
'Ik ben' is Verbeelding. Het is niet-iets dat verschijnt als 'Gewaarzijn', 'Bewustzijn' en 'Aandacht'. Schijnbaar. Het is niet echt!
En ook dat onechte is gewoon Heelheid (Wholeness). Er is niets mis mee. Heelheid is Alles en Niets. Vreugde!

Wouter van Oord.

Geen opmerkingen: