Populaire berichten

zaterdag 21 september 2019

De cultuur van de goede herders. Deel 32. (Wouter van Oord)



Da Free John sprak over 'The paradox of instruction'. De paradox van onderricht.
Helpt het nou wel of helpt het niet, of beide.
Brengt meditatie en verstilling je dichter bij het doel? En wat is het doel? Is het worden wie je al bent? Zijn wat je altijd reeds was?
Wat is dan het nut van onderricht?
Het gaat bij onderricht om het verkrijgen van radicaal inzicht in de ervaring van het huidige moment. Dat gegeven veronderstelt een ervarende entiteit en een huidig moment.
Dat zijn twee dingen. Schijnbaar.
De ervarende entiteit vermoedt waarheid in dit gegeven; het bestaan of realiteit van het huidige moment en de beweging van onderzoek daarin. Wat dit totale moment IS is een ander verhaal. Het is iets wat niet kan worden gekend. De 'ervaarder' weet niet wat iets IS inclusief wat hij/zij zelf is; te weten: Onwetendheid.
Wat is dan het nut van radicaal inzicht in het huidige moment? Het nut is dat 'Onwetendheid' wordt gerealiseerd als de onderliggende conditie van alle toestanden. Hetgeen 'Verlichting' wordt genoemd binnen alle spirituele tradities. Niet-weten dus!
Dat is alles! Daar stopt onmiddellijk de zoektocht! Feitelijk stopt alles. Het hele verhaal, de zoeker en het gezochte. Ook het ervarende centrum valt weg. Wat overblijft is het Onmiddellijke. Wat IS. Absolute zero. Zonder jou!!!
(wordt vervolgd).

Wouter van Oord.

Geen opmerkingen: