De advaita is niet de enige filosfie van de oude wereld. Ook in de Westelijke wereld waren er allerlei ontwikkelingen. Hier de voornamelijk Westerse filosofie door Peter Weeda
De filosofie of wijsbegeerte
· Mythen
Rond
700 BC worden veel mythen in Griekenland opgeschreven, bekend zijn
Homerus en Hesiodus. Door dat opschrijven ontstaat een nieuwe
situatie, als iets is opgeschreven kun je er makkelijker over
discussiëren. Bijvoorbeeld Xenophanes (ca. 545) die zei dat de goden
wel erg veel op mensen leken.
· Natuurfilosofen
Zo
worden de eerste filosofen in Griekenland wel genoemd. Zij namen aan
dat iets, een oerstof, altijd had bestaan. Maar welke? En hoe kon dat
dan veranderen in iets levends? Ze gingen op zoek naar
natuurprocessen, iets anders dan te verwijzen naar een godenwereld,
maar een meer wetenschappelijke methode.
1. Thales uit
Milete. Hij reisde veel. Hij voorspelde in 585 een zonsverduistering.
Water was de oorsprong van alles. En alles is van goden vervuld.
2. Anaximander,
ook uit Milete. Onze wereld is maar 1 van vele werelden. Die bestaan
allemaal in het Grenzeloos Onbepaalde.
3. Anaximenes (570-526),
ook al uit Milete. Water, aarde en vuur ontstaan allemaal uit Lucht,
het oerelement.
4. Parmenides (540-480),
uit Elea en dus 1 van de Eleaten, een groepering die nadacht over
veranderingsprocessen. Ons verstand zegt: alles heeft altijd bestaan,
iets kan niet uit niets ontstaan. Maar dat laatste zeggen onze
zintuigen juist wel. Die hebben het dus fout, het is een verkeerd
beeld, een illusie. Parmenides is een rationalist, het menselijk
verstand is de bron van alle kennis.
5. Heraclitus (540-480),
uit Ephesus in Klein-Azië. Alles verandert constant, panta
rhei. Je stapt nooit tweemaal in dezelfde rivier. Het goede en
het kwade en alle andere tegenstellingen, het is allemaal onderdeel
van god. Hij gebruikt het begrip god hier echter zeker niet in de
traditionele zin. Het is meer een soort wereldverstand, ook wel Logos
genoemd.
6. Parmenides
en Heraclitus waren het dus oneens. Empedocles (494-434)
haalde uit beide wereldbeelden iets en bereikte een synthese. Van
Parmenides nam hij over: niets verandert. Van Heraclitus: we zien
voortdurend veranderingen in de natuur, we moeten onze zintuigen
hierin geloven. Dus: er is meer dan 1 oerstof, het zijn er 4: lucht,
water, aarde en vuur. Die mixen de hele tijd en iedere andere mix
heeft weer een andere verschijningsvorm. Dat mixen wordt veroorzaakt
door de twee krachten in de natuur: liefde verbindt en haat ontbindt.
Zijn gedachtegoed is best wel modern: ook nu weten we dat er
grondstoffen zijn en een klein aantal natuurkrachten (vier).
7. De
laatste is Anaxagoras, hij krijgt een eigen lemma.
Anaxagoras
(500 - 428)
Filosoof
en fanatiek astronoom. Hij heeft dertig jaar in Athene gewoond
en gewerkt en hij was degene die er de filosofie en de in Ionië
ontstane wetenschappelijke onderzoeksgeest introduceerde. Hij werd
overigens wegens goddeloosheid aangeklaagd en verbannen. Een leraar
van Socrates. Koelbloedig man. Stoïcijn. Toen zijn zoons dood hem
werd bericht zei hij: ik wist al dat hij sterfelijk was. De natuur is
opgebouwd uit hele kleine deeltjes. In alles zit iets van alles, het
geheel zit in ieder deeltje opgeslagen (vergelijk met DNA). Deze
ondeelbare deeltjes noemde hij zaden of kiemen. Als natuurkracht
introduceerde hij de Nous.
Deze Nous (of geest of intelligentie) moet opgevat worden als een
denkende, redelijke, almachtige, maar onpersoonlijke Geest. Een
onbewogen beweger. Dankzij deze geest is er uit de oer-chaos een
welgeordende wereld ontstaan.
· Lao
Tse (450)
Schrijver
van de Tao te ching. Er is weinig feitelijks bekend. Dit
boek beschrijft de Tao als de wortel van het bestaan. De Tao is de
weg van de natuur, of de goddelijke weg. Het is de harmonie die de
wereld in zich draagt en alles naar zijn doel begeleidt. Dit betekent
echter niet dat mensen zich per definitie volgens de Tao gedragen.
Integendeel, het grootste deel van de mensen gedraagt zich
onnatuurlijk, en verstoort zo de balans binnen de Tao. Het is de taak
van de Tao te ching om deze mensen weer op het juiste pad te
brengen.
Een centraal thema in de Tao te ching is wu wei, wat ongeveer zoveel betekent als niet-handelen, maar meer weg heeft met het niet-proberen. Wanneer iemand wu wei handelt, probeert hij niet de omstandigheden naar zijn hand te zetten en zo de werkelijkheid te bezitten, maar laat diegene zich leiden door de flow van de natuur. Het is wat vergelijkbaar met ‘in the zone’ zitten, zoals een muzikant dat doet. Die probeert niet langer het instrument te bezitten, maar laat zich leiden door de muziek. Als we dit niet doen, dan moeten we meer moeite doen en behalen we minder resultaten, wat resulteert in meer stress.
Een centraal thema in de Tao te ching is wu wei, wat ongeveer zoveel betekent als niet-handelen, maar meer weg heeft met het niet-proberen. Wanneer iemand wu wei handelt, probeert hij niet de omstandigheden naar zijn hand te zetten en zo de werkelijkheid te bezitten, maar laat diegene zich leiden door de flow van de natuur. Het is wat vergelijkbaar met ‘in the zone’ zitten, zoals een muzikant dat doet. Die probeert niet langer het instrument te bezitten, maar laat zich leiden door de muziek. Als we dit niet doen, dan moeten we meer moeite doen en behalen we minder resultaten, wat resulteert in meer stress.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten