Populaire berichten

vrijdag 17 januari 2020

Dagelijkse oefening en uitspraak 17 januari


Waarom publiceer ik hier vaak mooie of interessante teksten of gedichten van anderen? Omdat er zoveel moois en diepzinnig of helder uiteengezet is dat ik dat net beter kan, zelfs niet net zo goed. Dat vind ik in het geheel geen probleem. Het gaat om de weg naar binnen en hoe je je voelt op dat moment, op ieder moment in het nu. (VH)

Oefening voor vandaag: 

Laat de ademhaling vrij naar buiten gaan zonder iets achter te houden. Laat de ademenergie los en ervaar de stilte die overblijft. Laat die stilte volkomen zijn. Laat vanzelf de adem naar binnen en naar buiten gaan. Ga steeds mee met de beweging en stilte die het lichaam zelf aangeeft. (Uit: Pranayama, Douwe Tiemersma)

Probeer dit de hele dag te oefenen. Vergeet je het, geen probleem, begin gewoon gelijk weer opnieuw. Uiteindelijk proberen we een permanente meditatieve toestand te bereiken. (VH)

Uitspraak van vandaag: 

Het meest basale conflict is het besef te hebben van oneindig te zijn, vrij te zijn, en aan de andere kant het niet willen loslaten van de beperkte identiteit. Het is de fundamentele tragiek van mensen. (Douwe Tiemersma)

NB. Er komen meer dagelijkse oefeningen maar niet altijd dagelijks. Op mijn Camino's laat ik de weg de weg zijn.  (VH)




Geen opmerkingen: