Populaire berichten

zondag 3 juli 2011

Lourdes en de buurman


Tent van de buurman

Hij stond in een heel klein tentje naast ons in Lourdes op de stadscamping. Een camping in een tuin met plek voor 10 tenten. Hij was vreemd en probeerde. God te bereiken. Als we de stad in gingen wenste hij ons altijd 'bon courage', in zijn ogen hadden we dat nodig voor de tocht naar de heiligdommen. Als het regende, en God hield dat om één of andere reden niet tegen in Lourdes, schuilde hij onder het afdakje waar ook afgewassen werd. Hij probeerde ons in zijn vreemde Franse dialect allerlei dingen duidelijk te maken, maar als ons Frans al slecht is moet je ons eens zien in een dialect van de taal die we al zo beroerd spreken.
Maar hij gaf niet op. Elke ochtend vroeg hij aan mij of mijn vrouw goed geslapen had, en dat kon ik nog net verstaan. En ik dacht ook te begrijpen dat als die berg in de wolken zat het slecht zou blijven, maar kwam die uit de wolken, dan zou het mooi worden. Het klopte in ieder geval wel.
Hij rookte een soort shag maar rolde die met een apparaatje (Apps). Ik geloof dat hij ooit een beroerte had gehad en hier wilde herstellen. Toe we vertrokken heb ik hem nog een goede Nederlandse sigaar gegeven die hij meteen met genoegen ging oproken. Hij zei dat we rustig en langzaam aan moesten doen, en vooral voorzichtig. Een bijzondere man.

Onze andere buurman had alleen een bestelauto waar hij ook in sliep. Maar hij had wel zijn Jeu de Boules ballen bij zich en verleide de rest van de camping mee te spelen. De bevolking van de 2 campers was druk in de weer met koken, en daar gebruikte ze vanzelfsprekend Lourdes water voor.

Het was een camping zonder Nederlanders. Ik denk omdat hij alleen in de Lonely Planet stond, en welke Nederlander heeft die nu als reisgids in Frankrijk bij zich?

Ik hoop dat het goed met ze gaat en dat ze wat aan Groot Valkenburg gehad hebben. In ieder geval is Lourdes een interessante ervaring in een prachtige wandel omgeving. De GR10 loopt er langs voor degene die dat wat zegt. De wandelroute van de Middellandse zee naar de Atlantische.

Geen opmerkingen: