Populaire berichten

woensdag 29 december 2021

De Taverne is mijn Tempel🔻Naar de geest van Hafez بارها گفته ام و بار دگر میگویم


De Taverne is mijn Tempel🔻
Naar de geest van Hafez 
بارها گفته ام و بار دگر میگویم
 
Ik heb het vaker opgebiecht 
En ik zeg het jullie nog een laatste keer
 
Vrienden, 
Deze kronkelige weg  
heb ik niet uitgekozen
Het is mij toegewezen
Hiertoe ben ik voorbestemd
 
Dat ik dit pad afleggen moet 
dansend van plezier 
dan kruipend van pijn 
is niet door mij bedacht 
Het levenslot heeft mij hier gebracht
 
Noem het een zegen 
Noem het een vloek
Het is wat het is
Kwaad of Goed
 
Achter de coulissen van dit aardse spiegelpaleis
schuilt een meester
Mij heeft hij de rol van zijn papegaai toegedicht, 
die hemelse heer
 
Wanneer mijn doornen
jouw hart verwonden 
En mijn bloemen
jouw ziel doen verwonderen 
vermoeid mij niet met je lof of klaagzang,
vriend
Ik ben niet de aanstichter van dit vreugde
of dat verdriet 
De tuinman is hier niet
 
Vergeef me mijn verwarrende woorden
Vergeef me mijn rusteloze daden,
kameraad 
Er huist een juweel in mijn hart
en het zoekt naarstig naar een ware bewonderaar   
 
Al draag ik de mantel van een slinkse charmeur,  
in mijn handen draag ik de zuiverste wijn 
Ik ben hier gebracht om jouw dorst te stillen 
En weg te wassen 
jouw harte pijn  
 
De glimlach en het gehuil
van het liefdesvolk is niet met het verstand te vatten
De hele nacht bezing ik mijn zegening 
en bij de ochtendgloren vervloek ik dit venijn  
 
De taverne is mijn tempel
Mijn offer de bittere wijn
 
 
Shervin Nekuee
29 december 2022

Photography: Balout Khazraei

Geen opmerkingen: