Populaire berichten

donderdag 20 december 2018

Van lieverlede ...gedicht van Clara Eggink

Clara Eggink (1906-1991)



Eggink is getrouwd geweest met de dichters J.C. Bloem en Jan Campert. Haar poëzie wordt wel bij de 'Nieuwe Zakelijkheid' ingedeeld.
In dit gedicht is er een inkeer en daarbij het gevoel alleen te staan, maar ook een ruimer openstellen.

*

Van lieverlede

Van lieverlede ga ik wel begrijpen
waar ik mij ruimer open stel
en het hart al minnende gaat rijpen,
dat ik, als ik mijn liefden tel
wel nader tot de mens kan treden,
maar zij niet delen in mijn lot.
Ik kies dit in een koelen vrede.
Ik min hen zeer,maar weet tot slot,
alleen te zijn, van lieverlede.


Uit: Het mooiste gedicht; De favoriete gedichten van Nederland en Vlaanderen, Rainbow Essentials 2001

Geen opmerkingen: