Populaire berichten

woensdag 28 september 2016

Bodhi Ajit Luminous spreekt over wat nooit veranderd. Leegte en de dood.

Dat wat nooit veranderd in de stroom van de  gewaarwordingen is het besef van Zijn.
Het 'ik ben'.
Dat besef is ongedifferentieerd. Diffuus en contingent. Het laatste omdat het verschijnt uit het schijnbare niets.
Besef van Zijn (ik ben) is tevens Kennendheid.
De schijnbare stabiliteit en continuiteit er van is niet te weerleggen door het intellect. Nisargadatta zegt: "hold on to the sense I Am". Verder zegt hij:"Blijf daar, persisteer daar. Het zal je naar de bron brengen." Die bron is het Absolute,
wat zonder eigenschappen is.
I Am That zegt Nisargadatta.
Maar wat is dat, I Am That?
Het is niet het Bewustzijn wat geworteld is in het I Am, het ik ben, de kennendheid. Nisargadatta noemt daarom dan ook het I Am (oftwel het Bewustzijn) nep. Bewustzijn verscheen plotseling uit niets en hangt in oneindigheid als het schijnbaar stabiele en onveranderlijke 'ik ben'.
Het Absolute transcendeert het 'ik ben".
het Bewustzijn.  Ik ben is dus temporaal en eindig. Niz verwijst in zijn latere werk eenduidigig naar het Absolute als de ultieme staat.
Maar daar is geen enkel besef.
Het is vergelijkbaar met het Nirvana van de Boeddha. Het uitdoven van de vlam van (bewust) Zijn. En het is ook vergelijkbaar met wat we 'de dood' noemen.

'Jij' kunt niet in Bewustzijn verwijlen omdat wat je bent en niet bent alreeds het Bewustzijn IS. Ook de zogenaamde 'getuige' , de witness is slechts een concept. Het is een truck van de mind die zich schijnbaar opsplitst in tegendelen. Bewustzijn is zowel waarnemen als waargenomene.
Subject en object simultaan, plus de eliminatie van beide. Jij bent wat je zoekt. De actitiveit van zoeken is het vliegwiel wat aangedreven wordt door aandacht. Niet-aandacht is de automatische noodrem. Zodra wordt gezien dat zien het geziene is stort het zoeken in elkaar. Maar dat is niet iets wat 'jij' kunt doen. Er is geen doener.

Geen opmerkingen: