Populaire berichten

woensdag 31 augustus 2011

De Amritanubhava van Jnaneshwar



Ik kreeg van Mahadevi dit prachtige boek toegestuurd. Hiervoor ben ik haar heel dankbaar. Het boek is geschreven rond 1300 en door haar vertaalt in het Nederlands. Het boek is niet meer verkrijgbaar op dit moment. Het is zo mooi dat ik zo af en toe wat inzichten met u zal delen. Copyright Nederlandse vertaling Advaita foundation 1996.

1. Zo ben ik begonnen met het betuigen van mijn hulde
aan de ouders van alles wat bestaat, die zelf zonder oorzaak is.

2. Uit liefde is de echtgenoot zelf de echtgenote geworden.
Het ontwaken van de bewuste energie doet vormen ontwaken in het bewustzijn.
De dualiteit die daar uit voortvloeit is slecht schijn,
wezenlijk is er onverdeeldheid.

3. Shiva en Shakti zijn zo innig met elkaar verenigd, dat ze elkaar voortdurend
verzwelgen, om elke breuk in hun eenheid te voorkomen.
Ze scheiden zich alleen, om elkaar te beleven in hun wederzijdse liefde.

4. Het mysterie dat het ongemanifesteerde Absolute
onverdeeld is
en tegelijkertijd alle verschijnselen alleen in dualiteit bestaan,
kan niet verstandelijk begrepen worden.

Volgende keer meer van deze waarheden.




Geen opmerkingen: