Populaire berichten

maandag 23 mei 2011

Vegetarische (vedische) kooklessen



In Studio Sekieta organiseert Laura Jansen een Basis cursus Bourgondisch Vedisch Koken.
Volgens de principes van His Divine Grace A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada,
Hij is de grondlegger van de Hare Krishna Tempels in het Westen, en heeft deze wijze van koken ook hier geintroduceerd.
Deze vorm van koken komt uit de oude Veda's en er worden geen dieren in gebruikt, geen vlees geen vis en geen eireren.
Ook geen knoflook of ui.
Het is onvoorstelbaar voor veel mensen, dat je op deze wijze lekker kan koken. Dat dit absoluut een understatement is wil ik graag met deze korte cursus van 4 volledig op zichzelfstaande. toch gekoppelde lessen aan U bewijzen.
deze wijze van koken is zeer meditatief, en het is heel fijn om te doen, vermits je jezelf hiervoor voldoende tijd gunt. Het aspect mindfullness komt automatisch aan de orde. Dat gaat vrijwel vanzelf zeg maar. De keuken gebruikt veel specerijen en kruiden zonder dat deze te overheersend zijn. Verder is melk een belangrijk onderdeel, evenzo goed als kikker erwten en linzen.
Het is een avontuurlijke machtige keuken. Men heeft bij het aanschouwen van de ingredienten geenszins het idee wat voor absoluut heerlijk gerecht dat zal gaan worden!!
Een les is keer op keer opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Begint met ontvangst,
we drinken thee en bespreken de recepten die bij de maaltijd horen die we met elkaar gaan maken.
Dan bespreken we de kruiden en specerijen.

Nu gaat het echte koken beginnen.
Iedereen of een paar mensen gaan werken aan één en het zelfde recept.
Hierbij geef ik een beetje sturing en aanwijzingen, want de bedoeling is dat er inn ongeveer 2 uur tijd een volledige Vedische maaltijd gemaakt wordt. Die wij vervolgens met elkaar gaan opeten.

Mijn naam is Laura Jansen. En binnen de Hare Krishna gemeenschap is mijn naam Campakalata Devi Dasi.
Eind April 2010 heeft mijn guru maharaja Swami Kadamba Kanana mij deze naam tijdens de initiatie tot zijn dicipel gegeven.
Dit was een bijzondere gebeurtenis. En een gevolg hiervan is dan ook dast ik U heel graag kleine dingen die bij de vaisna Cultuur horen in deze korte cursus ook wil uitleggen en laten zien.
Zoals de offering van het eten aan Krishna voordat wij aan tafel gaan.
Verder wil ik u door middel van deze cursus laten ervaren dat vegetarisch eten heel lekker, speels bourgondisch en machtig kan zijn. Zelfs zo, dat het gemis van vlees voor de vlees eters onder U helemaal gaat worden vergeten......
En dat is de bedoeling.
Deze volledige cursus inclusief het kookboek Ëen Hogere Smaak" komt uit op 140 Euro.
Dit zijn 4 lessen die steeds op de woensdagmiddag in Haastrecht Hoogstraat 162a zal worden gegeven door mij.
Aanvang 17.00 uur tot ongeveer 20.30 a'21.00 uur.

Een gemiste les kan altijd ingehaald worden.

Voor meer info of vragen
Laura Jansen 06-22236125

Geen opmerkingen: